Drama als didactisch hulpmiddel bij rekenen Posted on 13 February 2023 by Holger Voor en achternaam (verplicht) Email (verplicht) Wel/niet mijn naam vermelden bij publicatie Wel mijn naam vermelden bij publicatieNiet mijn naam vermelden bij publicatie Rekenonderwerp waar je drama bij inzet: Spelonderwerp (bijvoorbeeld: 'verjaardagsfeest'): Groep (bijv groep 4): Benodigdheden: In de warming up fase van de les hoef je nog geen concreet materiaal aan te bieden, het mag uiteraard wel. Klassikale warming up: beschrijf ongeveer 5 spelsituaties waarbij je het rekenonderwerp van vandaag kan toepassen: Bijvoorbeeld 'Je krijgt 5 gasten op bezoek die per persoon anderhalve chocoladereep krijgen. Je hebt 8 repen: laat zien wat je gaat doen?' : Warming up tweetallen: beschrijf minimaal 3 A/B-situaties die tweetallen kunnen uitbeelden met praten, en die aansluiten bij het rekenonderwerp van je les. Bijvoorbeeld: A geeft B vijf cadeautjes, twee daarvan heeft B al: hoeveel geeft B terug? Instructie: Niet alleen samen rekenen, vooral ook toneelspelen! Instructie: beschrijf hoe je aan de groep de teamopdracht wil gaan uitleggen. Maak deze zin af: ‘Jullie krijgen zo in werkgroepen de opdracht om een verhaal te maken over…, jullie gaan in je verhaal ook rekenen’... En wat jij verder nog belangrijk vindt. Vijf team-opdrachten: Verzin vijf aspecten van je thema dat door de werkgroepen wordt verwerkt tot een kort gespeeld verhaal. Voorbeeld: 5 onderwerpen binnen het thema 'Het verjaardagsfeest': 1) boodschappen doen, 2) de auto tanken bij het tankstation, 3) de taart snijden, 4) twee personen komen niet, 5) vader eet stiekem zoveel lolly's uit de bak... Twee mogelijkheden: 1) beschrijf het onderwerp en laat de kinderen zelf de som erbij verzinnen. 2: beschrijf het onderwerp én de som. Titel van de les