Theater – Bestaand verhaal naspelen

Beschrijving: een verhaal of een boek wordt bewerkt tot een stuk. De dingen die hier staan gelden overigens ook wanneer je een bestaand toneelstuk wil aanpassen, want dat komt nog wel eens voor. Vooral wanneer je een toneelstuk wel heel aardig vindt maar er te weinig rollen in zitten, het plot of de moraal je niet aan staat enz. Een bestaand verhaal naspelen is in veel gevallen onmogelijk. Dat zie je bij bijna elke boekverfilming; literatuur is een op zich staand medium en is niet letterlijk vertaalbaar naar een ander medium. De praktische knelpunten zijn talrijk: er zijn te weinig rollen voor alle kinderen (zie ‘rollen creëren’ zie [LINK]), er zijn veel verschillende locaties waardoor je teveel decors moet wisselen met alle gevolgen van dien (zie [LINK]), er komen onmogelijkheden in voor (bijvoorbeeld een pompoen die in een koets met paarden verandert). Toch kun je een verhaallijn behouden en het binnen de mogelijkheden die theater je biedt het zo bewerken dat je tot een leuk en nieuw product komt.

Werkwijze:
Het belangrijkste wat je moet kunnen als je een bestaand verhaal wil bewerken is, hoe gek het misschien ook klinkt, het loslaten van het origineel. Het verhaal moet je inspireren en juist vrijheden bieden, niet begrenzen en beperken. Locaties veranderen: leuk, onder water, maar als het inhoudelijk gezien niet zo erg is als zich hetzelfde in het bos van de scène ervoor afspeelt heeft dat duidelijk de voorkeur. Bij locaties veranderen kan het voorkomen dat je ook locaties moet schrappen om overbodig changeren te voorkomen (zie [LINK]). De handelingen die op de originele locatie plaatsvonden breng je dan ergens anders onder, je voegt dus locaties samen. Personages veranderen: soms komt er een personage in voor dat je gewoon niet zo ligt, geef hem dan een paar eigenschappen die de zaak wat rechttrekken. Personages kun je overigens ook dubbelen. Maak van één vriendin meteen vier vriendinnen zodat je meer kinderen kwijt kunt. Door het toevoegen van personages ontstaan ook weer nieuwe spelsituaties. Kijk voor het creëren van rollen [LINK]

Maak een scèneplan: dit uitgangspunt om naar een script toe te werken vind je op [LINK].

Het is niet ondenkbaar dat je tijdens het bewerken op nieuwe scènes komt. Schroom niet, en neem alle vrijheden om je uit te leven. Het betekent vooral dat je je laat inspireren door een verhaal, wat een goede opstap is om ook eigen verhalen op de planken te krijgen. Let wel op dat je stuk niet te lang wordt ([LINK]grootte van een product). [LINK]gaat in zijn geheel over het schrijven van een script, gebruik informatie uit dat hoofdstuk om je bewerking verder uit te werken.

Cindy.
Voor ‘Cindy’ heb ik het verhaal van Assepoester bewerkt. Veel heb ik gewoon overeind kunnen houden, zoals de thuissituatie, de verhaallijn met de prins. Een en ander is natuurlijk gemoderniseerd (zie voor gemoderniseerde sprookjes [LINK]), de fee is bijvoorbeeld de handvaardigheidjuf, het bal is een schoolfeest met Halloween. En er is wat bijgekomen, ze gaat naar school waar ze een vriendinnetje heeft. Uit die toegevoegde locatie komen rollen voort als docenten, pestende klasgenootjes enzovoort.