Toelichting Onderdeel F: kunst en cultuur Met de vijf kerndoelen voor het onderdeel kunst en cultuur wordt het gemeenschappelijke en het gelijkwaardige van de verschillende kunstzinnige disciplines benadrukt. Doel is een brede oriëntatie op kunst en cultuur. Deze kerndoelen geven ook variatie in activiteiten aan: eigen werk maken en presenteren, andermans werk ervaren en plaatsen, verslag doen van activiteiten, en reflecteren op eigen en andermans werk. 48. De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen. 49. De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren. 50. De leerling leert op basis van enige achtergrondkennis te kijken naar beeldende kunst, te luisteren naar muziek en te kijken en luisteren naar theater-, dans- of filmvoorstellingen. 51. De leerling leert met behulp van visuele of auditieve middelen verslag te doen van deelname aan kunstzinnige activiteiten, als toeschouwer en als deelnemer. 52. De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder dat van kunstenaars.
Het vak drama in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Leergebied Kunst en Cultuur
Het leergebied kunst en cultuur ontleent zijn inhoud aan de disciplines: muziek, dans, drama, beeldende vorming (handenarbeid, tekenen, textiele werkvormen en audiovisuele vorming) en ckv.
De kerndoelen voor de kunstvakken in de onderbouw zijn vastgelegd in het leergebied Kunst en Cultuur. Doel van dit leergebied is een brede oriëntatie op kunst en cultuur. De kerndoelen geven ook variatie in activiteiten aan: eigen werk maken en presenteren, andermans werk ervaren en plaatsen, verslag doen van activiteiten, en reflecteren op eigen en andermans werk. In het leergebied Mens en Maatschappij is aandacht voor erfgoededucatie.
Invulling leergebied Kunst en Cultuur In de onderbouw kiezen scholen zelf hoe zij de leerinhouden ordenen en aanbieden, bijvoorbeeld: •• in een samenhangend leergebied; •• in afzonderlijke vakken; •• als onderdeel van projecten; •• in een mengvorm hiervan.
Uren Het aantal uren dat scholen aan de kunstvakken moet besteden is niet vastgelegd. Er moet echter wel voldoende tijd ingepland worden om de algemene doelstelling en de kerndoelen te realiseren.
Het vak drama in de tweede fase van havo en vwo In de tweede fase kan het vak Kunst gekozen worden in het profiel Cultuur en Maatschappij en/of in het vrije deel.
Het vak bestaat uit Kunst Algemeen (algemene cultuurgeschiedenis) en Kunst Drama/Beeldend/Dans/Muziek. In dit vak is er verdieping door vakspecifieke productie en reflectie. Kunst Beeldend/Dans/Drama of Muziek bevat twee vakonderdelen: Praktijk (= muziek, dans, drama of beeldend) en vaktheorie – behorend bij de gekozen discipline. Leerlingen kiezen voor één discipline en leren over deze discipline aan de hand van het vormgeven in, -en het reflecteren over, deze discipline. De onderdelen praktijk en vaktheorie kunnen aan de hand van opdrachten of thema’s met elkaar verbonden worden. Ook wordt de algemene theorie van Kunst Algemeen wel aan de thema’s van Kunst Beeldend/Dans/Drama of Muziek verbonden, waardoor een grote mate van samenhang voor leerlingen kan ontstaan. Leerlingen analyseren beelden, muziek, dans, drama van kunstenaars en daarmee leren ze hoe ze zelf met een van deze kunstvormen kunnen werken. Leerlingen leren vakspecifieke vaardigheden, kennis, begrippen aan de hand van productie en reflectie binnen een of meerdere gekozen kunstdisciplines, dat betreft die disciplines die de school kan aanbieden.
Het vak drama in het vmbo In het vmbo zijn voor alle vakken en sectoren zes algemene onderwijsdoelen geformuleerd. Daarnaast zijn er per vak examenprogramma’s gedefinieerd in exameneenheden. Elke exameneenheid bestaat uit één of meer eindtermen. De kunstvakken bestaan uit kunstvakken 1 en kunstvakken 2
Kunstvakken 1 is verplicht voor alle leerlingen uit alle leerwegen Het bestaat uit 4 exameneenheden. Hieronder valt ook het vak CKV (KV3 en KV4)
KV1 oriëntatie op leren en werken KV2 Basisvaardigheden (drama) KV3 Culturele activiteiten KV4 Reflectie en kunstdossier
Kunstvakken 2 is het examenprogramma in de bovenbouw. De school besluit of het vak drama wordt aangeboden in de leerwegen GL en/of TL. Er is een schoolexamen en centraal examen voor drama.