Titel: Cultuur in de spiegel. Jaar van uitgave: Webadres: klik hier Auteur(s): prof. dr. B.P.(Barend) van Heusden Waarom lezen: Het onderzoek van prof. dr. B.P.(Barend) van Heusden en het door hem ontwikkelde theoretisch kader vormen de basis. Met SLO en docenten van de pilotscholen is onderzocht wat deze theorie kan betekenen voor de huidige onderwijspraktijk. Het is voor het eerst dat er in Nederland een zo grootschalig wetenschappelijk onderzoek wordt uitgevoerd naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs. In Vlaanderen is in mei 2012 eenzelfde onderzoeksproject van start gegaan.
Cultuur in de Spiegel, naar een doorlopende leerlijn cultuuronderwijs is een meerjarig onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en SLO in samenwerking met 14 scholen primair en voortgezet onderwijs.
Het onderzoek is gestart vanuit de vraag naar structuur en onderbouwing voor cultuuronderwijs. Wat is de inhoud van cultuuronderwijs? Waarom is het belangrijk? Hoe verhoudt het zich tot de rest van het onderwijs? Hoe zorg je dat het past bij de leerling?
Titel: DANS! Praktisch handboek voor het basisonderwijs Jaar van uitgave: 2014, 1e druk, 224 pp. Isbn: 9789046903971 Auteur(s): Etje Heijdanus-de Boer, Anouk Nunen, Martin Valenkamp, Ronald Hueskens, Pauline Verhallen. Waarom lezen: ‘Dit is precies wat Nederland nodig heeft. Ik ben zelf al jaren van alles aan het schrijven, op aanvraag van scholen, om dans binnen het curriculum van basisscholen te verwerken. Dankzij dit boek heb ik een goede basis om aan de slag te gaan, en ik zal zeker dit boek voor al ‘mijn’ scholen bestellen.’ – Noura Rezgui, Kunstbedrijf Arnhem, 9 oktober 2014
Leerlingen in het basisonderwijs dansen graag. Het sluit aan bij hun natuurlijke creativiteit, fantasie en bewegingsdrang. Zo verkennen zij zichzelf, de ander en de wereld. Het vak dans is een vast onderdeel geworden in het basisonderwijs via de Kerndoelen en de Kennisbasis. DANS! is het eerste handboek dat deze kennisbasis concretiseert. De praktische didactiek met duidelijke leerlijnen helpt (aankomende) leerkrachten dansmateriaal te gebruiken en te ontwikkelen. Met DANS! ontdekken zij de expressiemogelijkheden van dans en leren deze toepassen.
DANS! start met theorie over dans, ontwikkelingspsychologie, competenties voor en de ontwikkelingsdomeinen van dans. Centraal didactisch uitgangspunt is ‘Leren door doen’. Het praktische deel omvat vervolgens leerlijnen dans voor groepen 1 tot en met 8, lesgeven in de stagepraktijk, start- en voorbeeldlessen met theoretische reflecties en samenhang met andere vakken. Er is een uitgebreide website met interactieve oefeningen, opdrachten, lesvoorbeelden en relevante links en een docentendeel met een beknopte handleiding en toetsen.
Titel: Kunstzinnige oriëntatie aan kinderen met een speciale onderwijsbehoefte. Jaar van uitgave: 2014 Webadres: klik hier Auteur(s): Mariel Cordang Uitgever: SLO Waarom lezen: Een aantal normaal lerende tot moeilijk lerende leerlingen heeft een beperking waardoor het volgen van regulier onderwijs of een deel daarvan moeilijk haalbaar is. Deze leerlingen zitten afhankelijk van hun onderwijs-zorgzwaarte in het (speciaal) basisonderwijs of het speciaal onderwijs.
Momenteel worden in het speciaal onderwijs (eigen) leerlijnen gehanteerd voor kunstzinnige oriëntatie, beschreven voor vier zogenaamde clusters, waarin deze leerlingen zijn ingedeeld. Deze indeling is gemaakt op basis van een fysieke of psychische beperking met daaraan gekoppeld een indicatie om toegelaten te worden voor het speciale onderwijs. Deze leerlijnen worden soms ook gebruikt voor de leerlingen die nu, met ondersteuning vanuit de Leerling Gebonden Financiering (LGF), ook wel rugzak genoemd, in het reguliere onderwijs of in het speciale basisonderwijs zitten.
Vanaf 1 augustus 2014 vervalt de LGF-regeling en wordt Passend Onderwijs ingevoerd. De leerlingen met een speciale onderwijsbehoefte krijgen, waar mogelijk een aanbod in het reguliere onderwijs.
Passend Onderwijs heeft zich ten doel gesteld dat de leerlingen met een ‘lichte beperking’ binnen de basisondersteuning en met de extra ondersteuning voldoende kwalitatief onderwijs aangeboden krijgen. Het is echter niet vanzelfsprekend dat scholen precies weten wat een leerling nodig heeft. Dat vraagt kennis en ervaring. Ook op gebied van kunstzinnige oriëntatie.
Daarom brengt SLO naast het nieuwe landelijke leerplankader tevens een advies uit over doelgroepspecifieke handreikingen die de verschillende actoren wellicht nodig hebben om het landelijke leerplankader te kunnen implementeren. Deze handreiking wil belanghebbenden met betrekking tot kunstzinnige oriëntatie hierbij ondersteunen. De omgeving van de leerling kan soms met kleine ingrepen toegankelijk worden gemaakt. Daarom is het nodig dat de leerkracht en de vakdocent kunstzinnige oriëntatie in kaart brengen wat er nodig is voor deze leerling om mee te doen, te leren en plezier te beleven, alleen en samen met de andere leerlingen. De school kan een jaarplan voor kunstzinnige oriëntatie maken, waarin beschreven wordt wat de speciale leerling nodig heeft om deel te nemen aan de les en beschreven wordt welke doelen de leerling zal bereiken, met welke inzet en middelen. Dit jaarplan kan bijdragen aan het maken van de juiste keuzes voor en met deze leerling.
Titel: LEERLIJNEN CULTUUREDUCATIE Jaar van uitgave: 2013 Webadres: Klik hier Auteur(s):Leerlijn Beeldende vorming: Esther Kokje, i.s.m. Mart Bechtold. Leerlijn Dans: Irma van den Arend. Leerlijn Media: Femke Saher, i.s.m. Daan Emmen. Leerlijn Muziek: Iris de Boer. Leerlijn Taalatelier: Marije Klijn, i.s.m. Femke Saher. Leerlijn Theater: Chantal Oomen, Nita Halman en Sylvia Wiegers.
Uitgever: SKVR Waarom lezen:
SKVR geeft, onder de noemers KunstID en Ieder Kind een Instrument (IKEI), kunstlessen op verschillende Rotterdamse basisscholen met ‘verlengde leertijd’. Dit zijn scholen die hun onderwijstijd – voor álle leerlingen – uitbreiden met een aantal uren per week, waarvan een deel is bestemd voor cultuureducatie. Alle SKVR- isciplines doen mee: dans, muziek, media, schrijven, theater en beeldend. Na zeven jaar ervaring op zo’n 45 scholen kunnen we het met trots zeggen: de KunstID- en IKEI-lessen zijn een succes. Dit is vooral te danken aan de inzet van onze SKVR-kunstvakdocenten. Zij weten wat Rotterdamse kinderen raakt, en stimuleren hen op de juiste manier zich verder te ontwikkelen.
Titel: HARTd VOOR CULTUUR! Jaar van uitgave: 2003 Uitgever: Rijksoverheid Auteur(s): taakgroep Webadres: klik hier Waarom lezen:
De taakgroep cultuureducatie in primair onderwijs is eind januari 2003 ingesteld. Ze heeft de opdracht gekregen om voor 1 juni 2003 een advies uit te brengen over beleid en praktijk op het gebied van cultuureducatie. Die opdracht is uitgewerkt in een aantal vragen. Voorafgaand aan de beantwoording van die vragen [hoofdstuk 4] gaat de taakgroep eerst in op het belang van cultuureducatie [hoofdstuk 2] en schetst ze een drietal scenario’s [hoofdstuk 3]. De taakgroep rondt het rapport af met twee ondersteunende hoofdstukken. In hoofdstuk 5 deelt ze met de lezer kennis die ze tijdens de werkzaamheden heeft opgedaan. Tot slot schetst ze in hoofdstuk 6 de gevolgde werkwijze en geeft ze enkele laatste wenken voor de lezer die met dit adviesrapport aan de slag wil gaan.
Titel:Kijk op Spel Jaar van uitgave: 2012 3e druk – 2016 4e druk Isbn: 9789001809324 Uitgever: Noordhoff Uitgevers B.V. Auteur(s): Holger de Nooij Waarom lezen:
Sinds het uitkomen van de 1e druk in 2004, heeft Kijk op spel zich bewezen als hét basisboek voor iedere leerkracht die drama geeft. De volledigheid van Kijk op spel heeft ervoor gezorgd dat veel Pabo’s met dit boek zijn gaan werken en ook steeds meer leerkrachten het boek ter hand nemen.
Waar komt het vak vandaan, wat is het verschil tussen toneel en drama, hoe zet je activiteiten op en hoe begeleid je die? Wat zijn de vakinhouden en hoe zorg je dat het onderwijsinhoudelijk ook zinvol is? Kijk op spel behandelt waardevolle thema’s als welke invloed creatieve vorming bijvoorbeeld op het zelfbeeld van kinderen heeft en welke rol de leerkracht hierin kan spelen. Het boek helpt de leerkracht een vakvisie te ontwikkelen, maar ook om dramatische spelactiviteiten praktisch te concretiseren.
De laatste jaren is er veel veranderd in het onderwijs. Daarom werd het tijd voor een herziene versie van Kijk op spel. De vertrouwde inhouden zijn in het kader gezet van het huidige Pabo-onderwijs en er zijn oude teksten vervangen. De kennisbasis wordt aangehaald en drama wordt beschouwd vanuit een aantal belangrijke pedagogische theorieën, drama wordt in deze druk vanuit een breder kader bekeken. Op basis van ervaringen in het basisonderwijs is de vakdidactiek aangescherpt zodat studenten van de toekomst kunnen werken vanuit de nieuwste praktijkinzichten. Verder is het aantal videofragmenten op de website uitgebreid ten opzicht van de vorige editie.
Titel: Jaar van uitgave: Isbn: Webadres: Uitgever: Auteur(s): Waarom lezen:
Titel: Jaar van uitgave: Isbn: Webadres: Uitgever: Auteur(s): Waarom lezen:
Titel: Jaar van uitgave: Isbn: Webadres: Uitgever: Auteur(s): Waarom lezen:
Titel: Jaar van uitgave: Isbn: Webadres: Uitgever: Auteur(s): Waarom lezen:
Titel: Jaar van uitgave: Isbn: Webadres: Uitgever: Auteur(s): Waarom lezen:
Titel: Jaar van uitgave: Isbn: Webadres: Uitgever: Auteur(s): Waarom lezen:
Titel: Jaar van uitgave: Isbn: Webadres: Uitgever: Auteur(s): Waarom lezen:
Titel: Jaar van uitgave: Isbn: Webadres: Uitgever: Auteur(s): Waarom lezen:
Titel: Jaar van uitgave: Isbn: Webadres: Uitgever: Auteur(s): Waarom lezen: