Dramaland-VO

Collega,

Welkom in mijn digitale huiskamer. Deze website wordt alleen gebruikt om te communineren en te informeren. Vandaar dat ik op deze manier mijn plan wat meer wil toelichten. Allereerst hoop ik dat het idee om mee te werken aan een digitale methode voor het voortgezet onderwijs je aanspreekt. Ik zal me even introduceren op een andere pagina, dan heb je wat meer zicht op met wie je te maken hebt.

Stel je voor…
Je hebt een databank aan films tot je beschikking waar een zestal tieners in video’s van 5 minuten introducties en instructies verzorgen als inleiding op:
. een werkvorm/speltechniek (improvisatie, acteerspel, tableaus)
. een kennisobject (bijv stijlen, auteurs, begrippen, kortom zaken die bijvoorbeeld op het examen worden gevraagd).

Dit om inhoud vlot en aansprekend over het voetlicht te krijgen, een video waar je op verder kan borduren. Stel je voor dat je leerlingen binnen de beveiligde webomgeving van je school kunnen beschikken over die video’s zodat je ze opdrachten kan geven of in de aanloop naar een bijeenkomst een film alvast kan laten bekijken.

Hoe zou het zijn als er een databank aan lessen zou zijn, opgesteld in een helder didactisch model. Je print je lesopzet inclusief opdrachtkaarten en bent binnen 5 minuten klaar met je voorbereiding. Iedere les een eigen pagina met de lesbeschrijving en een toevoeging voor collega’s die in het vmbo, havo vwo e.d. lesgeven.
Als we er op uit komen dat het zinnig is om dat onderscheid te maken in ieder geval. Je zou ook extra info kunnen geven op een algemener theoretisch niveau en zelf je keuze maken. Drama-wiki, links naar youtubefilms en websites, info over theater maken, kortom: alle informatie onder één paraplu. Het basisidee is dat de gebruikers de mogelijkheid krijgen zoveel mogelijk kennis met elkaar te delen.

Om een idee te geven van een digitale lesopzet hier een dramales met uitleg.

Ik heb je een brief gestuurd omdat je in Utrecht en omgeving werkzaam bent, het lijkt me een leuke uitdaging om dit samen met jou en een aantal collega’s te ontwikkelen.

Samengevat: een dramamethode waarin korte video’s ondersteunend zijn bij kennisoverdracht m.b.t. werkvormen/speltechnieken en kennis die nodig is voor bijvoorbeeld het examen. Video’s kunnen toegankelijk worden gemaakt voor de leerlingen. Een databank van lessen met een nader te bepalen specificatie zodat dezelfde les op verschillende niveaus of met verschillende toepassingen kan worden gebruikt.

Wat is de vraag aan jou eigenlijk?
Lijkt het je leuk om mee te werken, denken, schrijven aan deze nieuwe methode, alleen een keer meepraten hierover kan natuurlijk ook.  Zo ja, stuur me een mail (mailadres staat op de brief, maar je kan ook gebruik maken van het contactformulier op deze website). Ik stuur je dan meer informatie en dan kijken we of we elkaar nog dit schooljaar ergens in Utrecht kunnen ontmoeten. Hopelijk met zoveel mogelijk collega’s.

Met collegiale groet,

Holger

PS: heb je vragen, mail me gerust.